Cuina àrab.
(Època mitjaval baixa, des dels segles X-XI fins
a la descoberta d’Amèrica,1492)
Introducció històrica.
El poble àrab és un poble Semita, com
els Hebreus, que habitaba entre el Mar Roig i el Golf Pèrsic. Uns
paratjes on
l' orografia era àrida i desèrtica, vàren fer
que aquells primers pobladors es dedicassin a la pastura, principalment
de camells, i que visquesin en grups tribals sense cap mena de govern
únic.
La seva religió era idòlatra, fins
a la arribada de Mahoma que predicà l’Islam. Aquesta religió,
degut a la creença de què devien fer una guerra santa contra
tots el infeels ( es a dir totes les altres religions), els fa conquerir
noves terres amb una força i obstinació descomunal.. Amb
Mahona passen a una religió monoteista i els seus llibres
sagrats són Al-Corà, que conté la doctrina de Maoma
i el Hadith, llibre que conté tota la tradició i costums
del poble. L’Islam promou 5 doctrines: Pregària, dejuni, almoïna,
peregrinació a la meca i la guerra santa. Així, també,
aquesta relagió estableix una sèrie de normes, algunes d'elles
afecten directament a la alimentació, ja que :es prohibeix el consum
de vi ( com a sinònim d’embriaguesa) i el porc (com a signe de brutor).
Gràcies a les guerres santes, conquereixen
des la Xina fins a la península ibèrica, cosa que els porta
a desenvolupar la civilització més brillant de tota l’època
mitjaval, ja que s’apropiaven de tota la cultura i saviesa dels pobles
vençuts. El poble àrab fou un poble molt culte gràcies
a la influència persa i bizantina i al tresor de la biblioteca d’Alexandria.
Cuina àrab.
Al principi , al desert, la cuina era molt esquemàtica,
només consumien carn i vegetals, i tenien adversió al peix,
fins i tot quan abandonaren els deserts i arribaren al Mediterrani. Segons
n’Anselm Turmeda ( que és convertí a l’Islam), els àrabs
tenien tres plaers: Menjar carn, jeure amb carn (no sols amb persones de
distint sexe, sino que practicaven la bisexualitat) i cavalcar damunt carn,(
een hàbils jenets). Aquesta obsessió per la carn els hi durà
fins al S.VII, quan va començar la seva decadència.
Degut a les conquestes comencen a traduir llibres dels pobles que conquerien i la seva cuina comença a ser més extensa, fins al punt de què Bagdad es converteix amb la capital gastronòmica del món.
Llibres com " Les mil i un nits", en mostren una feel representació del luxe culinari, de l’època. D’aquest luxe ens ha arribat el primer llibre ( pot ser) de receptes Àrabs: el "Kitab-al-tabij" ( 1226) i reeditat al 1939 traduit a l’anglès. Aquest llibre conté més de 150 receptes àrabs.
Aguns dels productes introduïts pels
àrabs a la península ibèrica són: la canya
de sucre, magrana, albergínia, carxofa, cotó, i es creu que
fins hi tot l’arròs. Però el seu millor legat va esser tota
la cultura dels regadius, que ajudà a augmentar i millorar
la quantitat i qualitat de les collites. I malgrat que ells no el
beguessin també milloraren la producció del vi i la de l'oli
d'oliva. Però en general i amb comparació a altres pobles,
saben poc de la seva cultura gastronòmica.
La cuina àrab tenia com a base les salses
de ceba i ametlla, la canyella i el safrà, mescles de moltes herbes,
mescla de dolç i salat i el trempar amb aigua de roses i suc de
taronjes agres.
Tenim una tesi doctoral del Dr. La Granja Santa
Maria, que tracta sobre la cuina aràbico-andalusa. Aquesta tesis
ens dona moltes receptes àrabs que abans creiem que eren d’origen
hebreu, també fa referència a la cuina agre-dolça
i a la reposteria molt ensucrada i amb mel. Un altre llibre que ens xerra
d’aquesta cuina és: " La cocina hispano-magribí durante la
época almohade", de Ambrosio Huici Miranda, Madrid 1966. Però
on hi trobarem molta informació és als receptari traduït
al francès: "L’art culinaire atravers Algerie" de Z.Sekelli, Alger
1973.
Bon profit i fins la setmana que ve.
Deixa la teva opiniķ sobre aquesta pāgina al correu:
Juan Antonio Fernández Vila.
Copyright Š d'enįā 2004 [www.cuinant.com]. Reservats tots els drets.
Revisat el:
15-09-2016 17:15:46.